Poniedziałek 01.06.2020
Dzień Dziecka - bajkowe super zabawy i zabawa plastyczna z Elzą i Bałwankiem ( zajęcie online )
Zabawa z Panem Nochalem - pokaz iluzjonistyczny ( pokaz online)
Wtorek 02.06.2020
" Jakie są moje prawa i obowiązki? " - rozmowa na podstawie wiersza J. Korczaka " Prawa dziecka
Prawa dziecka
Janusz Korczak
Niech się wreszcie każdy dowie
i rozpowie w świecie całym,
że dziecko to także człowiek,
tyle że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
którym za to należą się brawa,
chcąc wielu dzieci los odmienić,
stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
prawa dla dzieci na całym świecie,
byście w potrzebie z nich korzystały
najlepiej, jak umiecie.
Obowiązki dzieci
Julian Ejsmond (fragment opowiadania Baśń o ziemnych ludkach)
W głębi ziemi wśród korzeni
żyją sobie ziemne ludki…
Ród to miły i wesoły,
i potężny, choć malutki.
Podczas zimy, gdy na świecie
srogie mrozy i wichury,
ziemne ludki zamieszkują
kretowiska, mysie dziury…
Ale skoro złote słonko
promieniście znów zaświeci,
matka – Ziemia budzi ze snu
ukochane swoje dzieci.
Malcy biorą się do pracy,
pełni szczęścia i wesela,
jeden szczotką i grzebykiem
czesze złote włoski trzmiela.
Drugi skrzydła chrabąszczowi
myje gąbką, co ma siły.
Pieszczotliwie doń przemawia:
„Chrabąszczyku, ty mój miły”.
Trzeci zasiadł do malarstwa:
chwyta żuczki, chrząszcze, larwy
i odnawia na ich szatkach
świeżą farbą zblakłe barwy.
piosenka " Pora na marzenia' https://www.youtube.com/watch?v=UtPL0V20j9E
Środa 03.06.2020
" Jak się zachować...?" -rozmowa na temat dobrego zachowania na podst. wiersza J. Brzechwy " Kwoka" - nagranie załącznik
Czwartek 04.06.2020
" Moje marzenia" - rysowanie świecą i malowanie
– rysowanie świecą i malowanie.
Dzieci na kartce A4 rysują białą lub kolorową świecą ilustrację przedstawiającą ich marzenie. Następnie zamalowują całą powierzchnię kartki farbą plakatową.
Piątek 05.06.2020
" Nauka cierpliwości" D. Niemiec - słuchanie wiersza, omówienie treści
Nauka cierpliwości
Dominika Niemiec
Gramy w planszówkę.
przesuwam pionek, raz i dwa.
Najpierw rzuć kostką ty,
potem znów rzucę ja.
Ty będziesz pierwsza mamo,
następnie się zamienimy,
a jeszcze chwilkę później
w coś innego się zabawimy.
Może weźmiemy kredę?
Będę rysować motyle.
Wezmę niebieską i żółtą,
ale dam ci ją za chwilę.
Bo przebywając w grupie,
to bardzo ważna sprawa,
trzeba być cierpliwym i się dzielić
– to nauka, nie tylko zabawa.
Omówienie :N. rozmawia z dziećmi na temat wiersza: W co miały zamiar bawić się dzieci? Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi? Czy wy jesteście cierpliwi? Czy podczas zabawy potraficie dzielić się zabawkami z innymi dziećmi? Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie?
" Letnie zabawy" - tworzenie gry planszowej
„Letnie zabawy” – tworzenie gry planszowej.
N. proponuje dzieciom stworzenie gry planszowej. Kieruje pracą dzieci, wyznaczając im kolejne zadania. Na dużym arkuszu papieru dzieci rysują mazakami okrągłe pola, jedno za drugim, tworząc długiego węża z kół. Pierwsze koło oznaczają, naklejając na nim napis START, ostatnie pole – naklejając napis META. N. pyta dzieci, jak można bawić się latem na dworze? Zapisuje wypowiedzi dzieci hasłowo na małych kolorowych kółkach z papieru, dzieci ilustrują te hasła, wykonując do nich rysunki. (np. jeśli dzieci podadzą zdanie: Można bawić się w piaskownicy, oznaczenie na kółku będzie się składało z napisu piaskownica i odpowiedniego rysunku). Niektóre pola na planszy dzieci zamalowują na te same kolory, co kolor kółek. N. prosi również, by dzieci wybrały trzy pola na planszy i narysowały w nich słońce oraz trzy pola, w których namalują deszcz. Od pola ze słońcem N. prowadzi strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka dalej. Przy strzałce dzieci rysują latawiec. Od pola z deszczem N. rysuje strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka bliżej. Przy tej strzałce dzieci rysują parasol. N. ustala wspólnie z dziećmi zasady gry, zapisując je na kartce:
w grę może grać nieograniczona liczba osób;
każdy gracz musi mieć swój pionek;
grę rozpoczyna się od pola z napisem START;
wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze na pole z napisem META;
do gry używa się tradycyjnej kostki, można się przesunąć o tyle oczek. ile wypadnie na kostce;
trafiając na kolorowe pole, należy odnaleźć koło o takim samym kolorze jak pole, następnie odczytać napis/symbol mówiący o tym, jak można się bawić latem, i pokazać tę czynność; właściwe wykonanie zadania pozwala przesunąć się o jedno pole do przodu;
wejście na pole ze słońcem oznacza możliwość przesunięcia się o jedno pole do przodu zgodnie ze strzałką – Jest piękna pogoda, puszczałeś latawiec i, łapiąc jego koniec, pofrunąłeś do przodu. Gratulacje!
• wejście na pole z deszczem oznacza konieczność cofnięcia się na wcześniejsze pole zgodnie ze strzałką – Pada deszcz, nadeszła letnia burza, a ty nie masz parasola. Musisz po niego wrócić, cofnąć się o trzy pola do tyłu. Nie martw się, kiedyś wyjdzie słońce. • duży karton, flamastry, kredki, klej, napisy do naklejenia: START, META
– „Gramy we własną grę” – gra w stworzoną przez dzieci grę planszową.
Dzieci wyszukują w sali małe przedmioty. Będą to ich pionki. Następnie grają pod okiem N. w stworzoną przez siebie grę. N. zwraca uwagę dzieciom, by cierpliwie czekały na swoją kolej w grze i pamiętały, kto po kolei rzuca kostką.