PRACA ROLNIKA
„Na polu” Poniedziałek
1. „Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi:
–– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie
odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
–– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
–– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap,
kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf,
uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje
ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren
powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem
(brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki
chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
–– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć
pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki
wdech i wydech).
–– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.
2. „Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana, czytanie globalne. N. wprowadza
do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dzieci, czym różni się słoma od siana (siano –
wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano –
bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości N. udostępnia
dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe, dzieci powinny zobaczyć
choć zdjęcia).
„Polne rośliwy” Wtorek
1. „Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania.
N. przynosi popcorn. Zadaje dzieciom pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go
wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje
się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)
2. Zabawa manipulacyjna – oddzielenie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli.
3. Co można wykonać z kukurydzy do jedzenia? Popcorn – wspólne przygotowanie z dziećmi