PRACA ROLNIKA
30.03.2020 Poniedziałek
„Z wizytą u babci i dziadka na wsi”
1. „Czym nakarmię kota, a czym konia?” – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt.
Dzieci siedzą przy stolikach. N. pyta dzieci: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dzieci podają swoje pomysły, N. nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie) Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób?
– Pogadanka.
N. czyta wiersz i zadaje dzieciom pytania. Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował
Helena Bechlerowa
To jest Filik – kotek bury.
Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik:
chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
– Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną
na śniadanie jedli ziarno.
N. pyta: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi)
Koło żłobu stoi konik.
Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko? – Nie, ja rano
smaczny owies jem i siano.
N. pyta: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)
Do królika kotek podszedł.
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem:
chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.
N. pyta: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? (króliki, krowy, konie, kozy)
Przed gołąbkiem Filik staje,
słodkie mleko mu podaje.
– Wypij mleczko sam, Filiku,
ja mam groszek w gołębniku.
N. pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?
Więc do krówki poszedł kotek.
– Czy na mleko masz ochotę?
– Nie, Filiku, bo ja przecież
jem zieloną trawkę w lecie.
N. pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie)
Koło furtki kózka biała
także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie kotku dzbanek!
Ja jem liście kapuściane.
N. pyta: Co jedzą kozy? (siano, marchew, kukurydzę, groch)
Poszedł kotek do motyla
i dzbanuszek mu nachyla.
Ale motyl tam na łące
pije z kwiatka sok pachnący.
N. pyta: Co jedzą motyle? (nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce , które spijają za pomocą trąbki)
Teraz kotek mleko niesie
do wiewiórki w ciemnym lesie.
Na sosence wiewióreczka
gryzie orzech, nie chce mleczka.
N. pyta: Co je wiewiórka? (orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)
Wraca kotek. Koło płotka
na ścieżynce jeża spotkał.
Jeżyk woła go z daleka:
– Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak, jak kotki,
bardzo lubią mleczko słodkie.
N. pyta: Co je jeż? (owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki– są ssakami. Nie można jednak karmić ich krowim mlekiem – choć bardzo go lubią, dostają po nim biegunki).
2. Kolorowanki zwierząt wiejskich (krowa, koń, kura, kogut, gąska, królik) i podpisy do globalnego czytania (czyli czytania wyrazu w całości i powtarzania przez dziecko)
31.03.2020 Wtorek
„Siejemy rzeżuchę”
„Moja uprawa” – zasianie rzeżuchy.
N. tłumaczy dzieciom: Dzisiaj założycie swoje własne uprawy rzeżuchy. Będziecie dokładnie obserwować, jak z nasiona wyrastają małe korzonki. Następnie zobaczycie zielone kiełki. N. podpisuje talerzyki dzieci. Dzieci siedzą przy stolikach. Każde dziecko ma plastikowy talerzyk, kawałek waty i pół kubeczka wody. Dzieci układają grubą warstwę waty na talerzu. N. podchodzi do każdego dziecka i nasypuje dzieciom na dłoń nasiona rzeżuchy, dzieci zasiewają je równomiernie na wacie, następnie podlewają wodą z kubeczka i ustawiają swoje uprawy na parapecie. Każdego dnia dzieci podlewają i obserwują zmiany.