Środa 25.03.2020
Dzień na wsi- słuchanie wierszyka D. Niemiec
Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie...
Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.
Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,
o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.
Dać jeść i pić bez wyjątku
wszystkim w całym obrządku.
Owce wypuścić na hale,
to dla nich miejsce wspaniałe.
Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,
to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.
Konie są w stajni bardzo szczęśliwe,
gdy im porządnie rozczeszę grzywę,
gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję,
parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.
W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.
Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.
Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,
sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.
N. rozmawia z dziećmi na temat wiersza: O jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? Jak trzeba zadbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chcielibyście kiedyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami? W czym moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi?
Czwartek 26.03.2020
Zestaw ćwiczeń ruchowych - "Czy umiesz tak jak ja?", "W zagrodzie", " Koci spacer", "Jajko "-masaż relaksacyjny
„Czy umiesz tak jak ja?” –zabawa z elementami równowagi.
Dzieci stoją w dowolnych miejscach sali tak, aby każdy widział N. N. pokazuje ruch, a dzieci go naśladują. N. mówi: Czy umiesz tak jak ja: stać na jednej nodze? narysować stopą jajko na podłodzepodnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?
podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?
Zestaw ćwiczeń ruchowych.
„W zagrodzie” – dzieci rozbiegają się po całej sali, na polecenie N. naśladują ruchem i głosem różne zwierzątka: psa, kota, kurę, kaczkę, gęś, owcę, kozę, krowę, konia, królika.
„Koci spacer” – dzieci wykonują ćwiczenia równoważne na ławeczce. Chodzą po ławeczce, stopa za stopą, ręce mają rozstawione w bok. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
„Jajko” – masaż relaksacyjny.
Dzieci siedzą w kręgu. jedno za drugim, N. czyta wierszyk, mówiąc i pokazując, jakie ruchy mają wykonywać dzieci na plecach koleżanki/kolegi. N. czyta wiersz po raz drugi, pokazując w powietrzu ruchy, które mają być wykonane.
A to co? A to co?
Jajko drogą szło. Dzieci stukają palcami od dołu pleców ku górze.
Napotkało „patelnię”. Na czubku głowy robią okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.
I udaje jajecznicę. Wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.
Piątek 27.03.2020
„Robimy ser!” – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka.
Dzieci siedzą lub stoją przed stolikiem, na którym N. zgromadził następujące rzeczy: 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce, pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT), śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek), sitko i miskę na serwatkę. N. pyta dzieci: Co znajduje się na moim stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom? N. powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc dzieciom, co robi.
1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep. 2. Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski.
N. tłumaczy dzieciom: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować.
Zajęcia wyrównawcze i rozwijające.
N. proponuje chętnym dzieciom zabawę w odgadywanie tego, co przedstawia zdjęcie. Dziecko losuje zdjęcie zwierzęcia z wiejskiego podwórka i nie pokazuje go innym. Opisuje zwierzę, nie podając jego nazwy, może również naśladować jego odgłosy. Reszta dzieci odgaduje. Dziecko, które odgadło, losuje kolejne zdjęcie.