Wtorek 24.03.2020
SKĄD SIĘ BIORĄ JAJKA?
1. „Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – dzieci tworzą książkę kucharską, zawierającą potrawy
z jaj, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel
itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską.
N. pyta dzieci, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym gotuje jajka na miękko i twardo.
Dzieci obserwują, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbują jaj, a N. opowiada o ich wartościach
odżywczych.
2. „Ptaki i ich jaja” – N. zadaje dzieciom pytania: Jakie zwierzęta znoszą jajka? Czy są to tylko
ptaki? N. pokazuje dzieciom zdjęcia jaj różnych ptaków (jaja kurze, przepiórcze, strusie) i wprowadza
wyrazy do czytania globalnego: PRZEPIÓRKA, STRUŚ, KURA. Dzieci dopasowują zdjęcia jaj do
ptaków. Na koniec porównują wielkość i kolory jaj. N. pyta, czym różni się kura od koguta. Następnie
pokazuje zdjęcia kury i koguta, dzieci szukają między nimi różnic i podobieństw. Na koniec N.
przekazuje kilka ciekawostek o kurze: jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych,
zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę.
3. „Kura i kogut” – zabawa ruchowa. N. dzieli dzieci na pisklęta oraz ich rodziców (kurę i koguta).
Rzuca kostką i pokazuje wszystkim dzieciom, ile wypadło oczek. Kura i kogut chodzą za rękę po sali.
Pozostałe dzieci biegają wokół nich. Na sygnał N. pisklęta szukają rodziców. Każda para rodziców
ma mieć tyle piskląt, ile oczek wypadło na kostce. Za każdym razem można wybrać inną liczbę par
kogutów i kur.
https://drive.google.com/file/d/1jrLrxlnTRHZyabsuxXPwT3qB7WaYyOiH/view