ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
23.03.2020 Poniedziałek „Zwierzęta wiejskie”
1. Zestaw ćwiczeń porannych:
–– „Koło gimnastyczne” – dzieci stoją w kole. Po kolei kręcą kołem i wspólnie wykonują
wylosowane ćwiczenia, np. pięć przysiadów, dwa pajacyki.
–– „Traf do celu”– ćwiczenia z elementami rzutu. Dzieci stają na linii i otrzymują po trzy drewniane
klocki. N. ustawia w pewnej odległości pojemnik i dzieci kolejno rzucają klocki tak, by trafić do
pojemnika.
–– „Lusterka”– dzieci siedzą naprzeciwko siebie w parach, jedno z nich pokazuje minę, a drugie
stara się ją powtórzyć. Po każdym pokazie dzieci zamieniają się rolami.
2. Praca - wprowadzanie litery Ł, ł, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji
wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu.
3. Na wiejskim podwórku
Stanisław Kraszewski
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Po przeczytaniu wiersza N. zadaje dzieciom pytania: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? Co wydarzyło
się w wierszu? Kto spowodował kłopoty? Co zrobił gospodarz? Następnie N. ponownie
czyta wiersz z włączeniem dzieci. N. czyta: krowa – łaciate… itd., a dzieci dopełniają zdanie nazwą
młodego zwierzęcia. N. może wydrukować zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich
młodych. Podczas pokazywania zdjęć dzieci podają nazwy zwierząt. Następnie N. rozdaje zdjęcia.
Dzieci, które je otrzymały, wchodzą do środka koła, gdy słyszą fragment dotyczący zwierzęcia,
którego zdjęcie mają. „Matki” łapią się za ręce z „młodymi”. W następnej kolejności dzieci próbują
podać nazwy miejsc, w którym mieszkają zwierzęta z utworu, np. kurnik, chlew, stodoła. Na końcu
na podstawie zdjęć dzieci próbują określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumują liczbę nóg matki i młodego, porównują wyniki.
4. „Odgłosy zwierząt” – N. zadaje dzieciom pytanie: Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim
podwórku? Jakie odgłosy wydają? Następnie dzieci wykonują
5. Praca w załączniku
https://przedszkolankowo.pl/2017/01/30/wiejska-zagroda-prezentacja-multimedialna/wiejska-zagroda-prezentacja-multimedialna-2/
https://www.kolorowe-obrazki.pl/wp-content/uploads/2017/10/kolorowanki-dla-dzieci-kaligrafia-litera-Ll-1.pdf